Valle del Arcoiris

Dag 2 i San Pedro åkte jag tillsammans med våra Valparaísokompisar, Kathryn och Rosie, till Valle del arcoiris. Arcoiris betyder regnbåge, och så kallas dalen eftersom bergen där är fullproppade av olika mineraler och därför så färgglada. Blir aldrig trött på dessa bergstoppar. Landskapet är så himla fascinerade och jag är glad att vi valde att spendera julen här. Fick också se dussintals av lamor och guanacos (ungefär samma sak) på vägen dit vilket var kul.

Pukara Quitor + a view

Då vår redan 24 timmar långa buss från Valparaíso till San Pedro de Atacama beslutade sig för att gå sönder mitt i ingenstans blev vår ankomst till denna lilla by inte förrän mitt i natten till måndag. Nåväl, det var inte så illa egentligen. Vi lyckades hitta ett street food-stånd som sålde completas (kött+bröd+avokado+tomat+majonäs) vilket var väldigt mycket bättre än den torra smörgåsen vi antagligen skulle fått serverat på bussen. Dag 1 hyrde vi cyklar och tog oss till denna plats. Inkaruiner + en utsiktsplats där vi kunde se hela San Pedro. Lite jobbigt att promenera upp i stekande hetta och lite för liten vattenflaska, men det gick bra. Så fantastiskt vackert här! Det säger jag om alla platser vi besöker, haha, men detta är annorlunda från allt man sett tidigare. Världens torraste öken, det ni!

Lite mer från Valparaíso

Vi checkade in på ett litet hostel som luktade död mus. Inte bara lite heller, utan rejält. Vi vaknade också av ljudet av en mus som krafsade i väggen precis intill vår säng. Vi tyckte detta var såpass illa att vi ville byta hostel och det gjorde vi också. Vårt nya hostel hade en väldigt bra location, vacker utsikt och ingen konstig lukt. Dessutom ynka 20 meter från hostelet våra svenska vänner bodde på. Fem Linköpingskillar som vi har träffat i Buenos Aires, Iguazú, som vi reste med i Paraguay och som vi mötte upp igen i Santiago, och nu även i Valparaíso. Ja, det verkar som om dom följer efter oss;) På vårt nya hostel kom vi också att träffa många trevliga backpackers varav två tjejer som valde att resa vidare norrut tillsammans med oss. Hur trevligt!

Förutom att spana in street arten gick vi på marknad, en gigantisk sådan men också riktigt riktigt dålig. Vi gjorde också en kort men trevlig båttur. Guiden snackade bara spanska (chilensk spanska har visat sig helt omöjlig att förstå föresten), men det var skönt att komma ut på havet en sväng. Såg några sjölejon som låg och njöt av solen ute på en boj också. En dag tog vi, tillsammans med de svenska grabbarna och våra nyfunna vänner bussen ut till Viña del Mar för en dag på playan. Första strandhänget på hela resan!! Det var ordentlig fart i vinden men efter en stund lugnade det sig och vi kunde njuta till fullo av solen. Jag tog till och med ett snabbt dopp trots höga vågor.

Street art of Valparaíso

Så detta mina vänner är Valparaíso! Gusto mucho.

Valparaíso

Efter 5 väldigt bra dagar i Santiago tog vi oss två timmar med buss västerut, till kuststaden Valparaíso. För första gången på resan fick vi se havet och trots att det var en ganska stor stad kunde man känna havsbrisen och den salta havslukten var man än gick. Härligt efter några dagar i Santiago, som ligger nerbäddad i en stor dal där luften inte rör sig en millimeter.
Valparaíso är känt för sin street art. I princip varenda vägg är prydd med någon form av målning, både vackra och mindre vackra. De flesta hus är gamla och byggda av gamla båtmaterial i alla regnbågens färger. Staden är verkligen unik och numera skyddad av UNESCO för att den ska förbli som den är idag.
Första dagen gjorde vi en walking tour och gick genom de mest kända områdena och fick höra historien bakom många av konstverken vilket jag tyckte var superintressant. Betydligt mer spännande än att titta på kongresshus, presidentens hus och allt vad-vi-nu-såg i Santiago (den walking touren var också bra, men denna var bättre). Fotograferande såklart en massa. More to come.

Mer av Santiago!

Förutom att beskåda utsikten gjorde vi lite annat i Santiago också. Framförallt hängde vi i Bellavista, färgglatt område som påminde lite om La Boca i Buenos Aires, fast trevligare och betydligt mer safe. Där vi besökte väldigt bra och väldigt dåliga restauranger. Åt en honongsmarinerad teriyakikyckling i crossiantbröd med sesamsoja som var helt fantastisk. Så god. Provade även en fajitaburgare med guacamole (avokadon är så god och så billig här att den är en stor del av vår kost). Något som var mindre aptitligt var en rulle med rött fläskkött jag av misstag råkade beställa. Haha. Så kan det gå när man inte förstår menyn! Vi åt även en traditionell chilensk rätt som heter Pastel Choclo, en majsgryta innehållande flera olika typer av kött, grönsaker och ett ägg. Jag tyckte det var ganska gott, men de andra var inte lika förtjusta. I Bellavistaområdet fanns även en många billiga och fullsmockade barer längst med gatorna, och där hängde vi ganska mycket också. Den minsta ölflaskan var en liter stor och kostade ingenting. Haha. Vi gjorde även en fyratimmars walking tour och fick se och lära oss lite om Santiago också. Dock gjorde vi misstaget att göra detta sista dagen, och det var flera ställen vi fick se under touren som vi kanske hade velat utforska närmare. Nåväl, detta var inte sista gången jag besökte Santiago!

Santiago Santiago

Helloooooo Santiago! Efter sisådär 3 veckor i Argentina och 1 vecka i Paraguay har vi satt av till Chile och huvudstaden Santiago. Vi har bott på ett stort och jättetrevligt hostel som heter Hostal Providencia, där vi först bokade 2 nätter men som vi senare förlängde till 4. Vi trivdes bra! I lördags gjorde vi en barrunda med i princip hela hostelet plus ett hostel till, vilket var sjukt kul och en väldigt bra start på vår vistelse. Vi lärde känna några brasilianare, irländare och en amerikan och det slutade med att vi hängde med dem hela helgen. Bilderna är från när vi besteg Santa Lucia Hill och San Cristobal Hill och fick vackra vyer över den gigantiska staden. Vi kunde inte ens se var den slutade. Kanske för att det var ganska mycket smog, men också för att den var så sjukt jäkla stor. Staden ligger i en dal och omges av Anderna. Bilderna gör inte rättvisa alls, det var så himla vackert.

Rafting

Dag 2 i Bariloche och river rafting stod på schemat. Yesss. Det här har vi varit peppade på! Och jäklar vad bra det var. Vi och en grupp med enbart spansktalade (haha) åkte iväg till chilenska gränsen och floden Rio Manso. Efter en säkerhetsgenomgång som vi inte hängde med i alls, var det dags att köra and so we did! Nej, skämt åsido, vår guide kunde faktiskt lite engelska och kunde förklara det mesta och tur var ju det. Som max var vi uppe i svårighetsgrad 4, vilket tydligen skulle vara ganska extremt och det var det också. Haha. Men allihop höll sig kvar i båten genom alla forsar så vi klarade oss bra. Tog frivilligt ett dopp när vi befann oss på stilla vatten och herrejisses vad kallt det var, men kul ändå och så himla himla vackert. Detta var första gången jag testade rafting men definitivt inte sista, en av höjdpunkterna på resan hittills helt klart.

Bariloche

17 timmar på buss är inte så farligt med dessa vyer. Bariloche är helt galet vackert. Vi anlände till Bariloche i tisdags och checkade in på ett supermysigt hostel, kokade ihop en enkel lunch, tog en siesta och hoppade sedan på lokalbussen till Cerro Campanario för en kort eftermiddagshike. Vid starten stötte vi ihop med två argentinska killar och tog sällskap med dom. Berget vi skulle bestiga var inte jättehögt, men brant. Efter några veckor med 0 träning var detta en liten utmaning, men vi fixade det och vilken reward vi fick sen! Fantastisk utsikt över snötäckta bergstoppar, sjöar och skog. Otroligt vackert. Los Argentinos hade med sig fika och mate, ett te som varenda kotte dricker här. Dom bär på riktigt runt på stora termosar med detta, på bussen, på gatan, i parken, överallt. Vi fick äntligen prova, men som jag trodde var det ingen hit. Anna tyckte att det var okej.

Mendoza pt III

Vår sista dag i Mendoza gjorde vi ytterligare ett försök att ta oss ut till vingårdarna. Tillsammans med Julie och Lisa, två av de amerikanska tjejerna, åkte vi tillbaka till Mr. Hugo och denna gången fick vi hyrt varsina cyklar. Yay! Jag hade tur och fick en fullt fungerande och bekväm cykel och det var så härligt att fara fram på grusvägarna mellan vinrankor och olivodlingar med solen i ansiktet och vinden i håret. Anna fick en mindre bekväm variant, men körde på ändå.

Vi började på vingården Trapiche, en stor och väldigt tjusig sådan. Vi delade på deras egna, namnlösa vin på terassen, som inte var en favorit men helt OK. Två lamor, Malbec och Chardonnay, strosade runt i deras trädgård och dom fick vi hälsa på innan vi for vidare. Sen var vi lite vilse och blev hungriga och satte oss på en restaurang där det tog ungefär 1000 år att få maten. Vilket är standard här i Argentina, i och för sig. Här skyndar man inte minsann! På gott och ont. Med väldigt knapp tid hann vi med ett ställe till, där vi drack ett betydligt godare vin innan vi var tvungna att racea tillbaka. Det blev en ganska kort dagstur, men bättre än nada!

Mendoza pt II

Dagen därpå hakade vi på de amerikanska tjejerna och testade paragliding. Jag visste knappt vad det innebar när jag signade upp, men det visade sig alltså vara ett hopp med fallskärm från en bergskant. Efter en väldigt skakig resa med truck uppför smala serpentinvägar knäppte vi på oss all utrustning och sprang utför kanten. Var faktiskt inte alls vidare nervös, nästan så att jag blev besviken för att jag inte kände det där pirret i magen. Den läskigaste biten tyckte jag egentligen var att åka upp för berget. Det var VÄLDIGT skakigt och väldigt nära kanten. Men såklart, jättehärlig känsla att dingla med benen uppe i skyn och få se det vackra bergslandskapet från ovan.

Mendoza pt I

Mendoza mendoza. Vi älskade mendoza! Vi bodde på ett hostel med i princip enbart sydamerikaner vilket dock gjorde det lite svårt att kommunicera. Men på riktigt knagglig spanska lyckades jag iallafall konversera lite med de argentinska tjejerna i vårt rum. Mendoza är Argentinas vinmekka och detta ville vi givetvis utforska. Vi tog bussen ut till världens goaste Mr. Hugo, som har en cykeluthyrning i närheten av vingårdarna. Dessvärre kunde han inte låna oss några cyklar då det hade det regnat lite på morgonen, halt underlag + vinprovningar = ingen bra kombo. Vi blev såklart lite besvikna då solen hade börjat titta fram och det såg ut att bli en fantastisk dag. Men Señor Hugo körde oss på sitt pickup-flak till Cristian, en annan fantastisk herre som ägde en vinotek i närheten. Där hade vi en riktigt trevlig vinprovning tillsammans med ett gäng amerikanska tjejer. När vi druckit klart stängde Cristian portarna för vinoteket och tog med oss hem för middag! Hur fantastiskt. För ynka 150 pesos blev vi bjudna på det bästa köttet jag någonsin smakat och så mycket vin vi ville. Detta var definitivt en av highlightsen på vår resa hittills. Så spontant och oväntat.

Córdoba

I Córdoba bodde vi på ett litet hostel som heter Che salguero. Här var det många som gjorde work aways, dvs hjälpte till med olika arbetssysslor mot att få bo där. En av deras uppgifter var att laga mat till alla på hostelet, vilket var hur trevligt som helst. För en liten liten peng fick vi prova på en jättegod argentinskt gryta och svenska köttbullar och potatismos (som två svenska tjejer lagade), samt jäkligt bra frukostcrepes med dulce de leche, en slags kolakräm som dom har på ALLT. I Córdoba strosade vi mest runt och njöt av solen som vi inte sett alltför mycket av hittills på vår resa. Vi hängde på hostelets takterass och prövade på storstadens nattliv, men klubben vi hamnade på var inte alltför mycket att hänga i granen. Hamnade också på en väldigt trevlig fruktmarknad och kokade ihop en bra grönsakslunch. Välbehövlig dos av vitaminer efter alldeles för mycket vitt bröd och kött.

350 mil på 11 dagar

Sååå, sist jag skrev befann vi oss i San Bernardino och såhär 11 dagar senare har vi förflyttat oss en bra bit. Från San Bernardino tog vi lokalbuss (1,5h) in till Asunción där vi bytte buss och åkte tillbaka till Encarnación (7h). När vi kom fram var det mörkt och vi checkade in på samma hostel som sist. I vårt rum träffade vi Annelie som vi hängde med i Iguazú! Världen är liten. Dagen därpå tog vi oss vidare över gränsen till Argentina och satte oss på en nattbuss (17h) som skulle ta oss ner till Córdoba. På nattbussen serverades det kall- och varmrätt, mousserande vin och argentisk frukost (socker). Vi hade semi-cama (halvsäng) och jag sov non-stop hela natten. Inte så tokigt ändå. Vistelsen i Córdoba blev inte alltför långvarig, två nätter spenderade vi där innan vi tog bussen vidare till Mendoza (12h). I Mendoza stannade sedan i tre nätter innan vi åkte till Bariloche (17h) där vi nu befinner oss. 11 intensiva dagar med en jäkla massa bussande. Jag kan ha räknat helt åt skogen fel, men Google Kartor säger att vi har förflyttat oss hela 350 mil. Galet. I mellan bussåkandet har vi också gjort en massa kul och träffat en massa trevliga människor. Jag tänker att jag skriver separata inlägg om våra aktiviteter de senaste dagarna, stay tuned!