Cusco

Efter att ha sett till att hamna på en riktig lyxbuss anlände vi till Cusco tidig tisdag morgon. Det var härifrån vi skulle ta oss till Machu Picchu, men först skulle vi se vad denna staden hade att erbjuda. Otroligt vacker stad! Omgiven av kullar, små mysiga kullerstensgator och en jäkla massa trappor. Också den mest turistiga platsen vi besökt hittills, men det får man kanske räkna med när man är i närheten av Machu Picchu.
En dag gjorde jag en walking tour tillsammans med våra brasilianska rumskompisar. Förutom att strosa runt och höra om Cusco's historia fick vi lära oss hur man gör Pisco Sour (traditionell peruansk drink), besöka en alpackaull-fabrik och åka buss upp för en kulle där vi fick fantastisk utsikt över hela staden.
Under våra dagar här har vi också utforskat Cusco's nattliv ganska ordentligt och det visade sig vara riktigt riktigt bra. Med trevligt sällskap av de fyra amerikanerna som vi träffade i Arequipa (och såklart en massa andra!) har vi haft flera kvällar med drinkar, spel och massa dans. Annars har våra dagar här varit ganska lugna. Mycket kortspel och häng på hostelet. Välbehövligt mellan alla hikes och aktiviteter. Next up, Machu Picchu!
Kommentarer 1

Arequipa och Colca Canyon

Från Bolivia till Peru tog vi oss som vanligt med buss. Dessvärre blev vi lurade och istället för att hamna på en superskön semicama-buss, hamnade vi på en lokalbuss där vi inte ens kunde få plats med benen (och vi är inte ens vidare långa). Bussen åkte över natt och skulle ta oss 8 timmar, men tog oss 10 eftersom vi blev stillastående läääänge flera gånger på grund av olyckor på vägen. I efterhand läste vi att detta var en riktigt dålig och ganska farlig väg. Oopsie. Tillslut kom vi åtminstone fram till Arequipa, och efter denna helvetesbussen var det fantastiskt skönt att anlända till en stad där det visade sig vara soligt och supervarmt. Två heldagar vid hostelets pool (!) och en festkväll där vi träffade fyra amerikaner som vi skulle komma resa vidare tillsammans med senare.
Tidig måndag morgon, 03.00, satte vi oss på bussen som skulle ta oss på en heldagstur till Colca Canyon. Såg en kondor, en massa vackra vyer, badade i hotsprings, åt peruansk lunchbuffé, såg vulkaner och såklart, en massa lamor och alpackor. En helbra dag, trots att vi var lite småtrötta hela dagen på grund av den tidiga uppstigningen. Vi besöker så många vackra och häftiga platser hela tiden att man nästan har lite svårt att ta in det. Känns nästan lite overkligt ibland. Arequipa och Colca Canyon var en väldigt bra start på vår vistelse i Peru, och ännu bättre skulle den bli!

Bolivia

Bilder från Isla del Sol

Såå, nu har det varit lite tyst här på sistone. Anledningen är en blandning av sjukdom, dåligt internet och lathet. Men nu kommer en updatering! Efter Salar de Uyuni tog vi nattbuss till Sucre där vi spenderade två fulla dagar. Gjorde en walking tour i staden och åkte till en plats där man funnit dinosauriefotsteg. Mådde dock inget vidare alls, så fick inte med mig så mycket information varken från vandringturen eller dinosauriestället och heller inga bilder. Vidare åkte vi till La Paz, som ligger på en altitud på hela 3600m vilket gör staden till den högst belägna storstaden i världen. För lilla mig som tydligen är superkänslig för höga höjder var detta ganska jobbigt. Att staden i tillägg är jättekuperad var ju inget plus direkt. Varenda förflyttning gjorde en andfådd. På nyårsaftonsmorgon fick jag en kopp mate (traditionell dryck här) av en tjej och det hjälpte mig lite och vi hade en jättekul kväll på ett partyhostel som heter Wild Rover. I övrigt fick jag egentligen inte sett så mycket alls av La Paz utan promenerade bara runt i området där vi bodde. Argentina och Chile kändes helt plötsligt som väldigt europeiska länder i jämförelse med Bolivia. La Paz var ganska kaos. Galen trafik och väldigt mycket fattigdom. Hjärtkrossande att se.
Vi stannade i La Paz ett par dagar för att sedan, i sällskap med två svenska tjejer vi träffat, ta buss vidare till Copacabana. Denna dagen var det strejk vilket betydde att vägarna var stängda. Detta hindrade dock inte vår busschaufför som körde genom åkrar och träsk för att komma runt. Hahah. When in Bolivia. Copacabana är en liten supermysig stad belägen precis vid Lake Titicaca, världens högst belägna sjö. Här åt vi god och billig fisk i hamnen, åkte jetski och mest strosade runt. En dag tog vi oss ut till Isla del Sol, en ö i Lake Titicaca. Gjorde en endags-hike från norra till södra sidan, vilket var fruktansvärt jobbigt men fantastiskt vackert. Övernattade på ett enkelt hostel, tog morgonbåten tillbaka till Copacabana och satte senare av till Arequipa, Peru!
Kommentarer 0

Salar de Uyuni la finale!

Dag 3. Sista dagen! Uppstigning 04.00 för att skåda soluppgången ute i saltöknen. Väldigt vackert! Vi fortsatte till något som en gång i tiden varit en ö (öknen har tidigare varit hav) men som nu bara är en stor kulle mitt i ingenstans. En kulle full med kaktusar och koraller. Lite coolt. Vi stannade för klassiska saltöken-foton. Såklart. Gjorde ett kort stopp på en gammal tågstation, ”Train graveyard”, innan vi avslutade hela touren med lunch på agencyn i Uyuni. Lagom trötta, men väldigt nöjda, satte vi oss på en restaurang och avnjöt en väldigt god och billig (hejdååå dyra Chile och hola Bolivia) chili sin carne och inväntade vår nattbuss som skulle ta oss vidare till Sucre.

Salar de Uyuni part II

Dag 2. Jesus föreslog att vi inte skulle åka den traditionella rutten, som vi signat upp för, utan istället köra en annan sväng för dag nummer 2. Okey dokey sa vi. Vi såg stenformationer, åt lunch bland en massa lamor, besökte Laguna Mistería och stannade till vid en utsiktspunkt över Anaconda Valley (svindel!!). Vi checkade in på ett hotell gjort av salt. Ingen värme här heller. Men vi fick en fem minuters varm dusch! Inte duschat varmt sen Valparaíso så det var heaven. De andra åkte ut för star gazing men mitt illamående satte stopp för mig och istället blev det sängen kl 20.30. Inte så kul, men välbehövlig vila.

Salar de Uyuni part I

Efter några dagar i den lilla byn San Pedro av Atacamaöknen var det dags att fara vidare. Gillade San Pedro. Fantastiska dagsutflykter och mysiga kvällar framför öppen eld på vårt hostel. På julafton lagade vi våra egna köttbullar. Lite kämpigt men åh! vad goda dom blev. Ja, det var konstigt att fira julafton hemifrån. Men ska man göra det på annat vis är det lika bra att göra det ordentligt! Så, här hamnade vi i världens torraste öken. Lagom annorlunda från där julen därhemma hemma, men mysigt.

Näst uppkommande på vår resa var en tredagarstour till Salar de Uyuni, saltöknen i Bolivia. Detta var något som funnits på min bucket list länge! Tidig juldagsmorgon blev vi upplockade och tagna till bolivianska gränsen, för att därifrån hoppa in i en jeep som vi skulle komma tillbringa de närmsta dagarna i. Jag och Anna har sedan Valparaíso haft ressällskap av en kanadensisk och en engelsk tjej, och de gjorde även denna touren med oss. I tillägg fick vi sällskap av ett otroligt sött par från Colombia och såklart, vår chaufför och guide, Jesus, från Bolivia. Dag 1 var intensiv. Vi besökte Laguna Blanca, Laguna Verde, stannade för ett dopp i en varm källa, åkte upp till närmare 5000 meter över havet för att kolla på geisrar, här svimmade jag nästan. Vi mådde alla mer eller mindre dåligt av den höga altituden, kanske framförallt grund av den på tok för snabba stigningen (från 2500 till 5000 på en dag), men jag kom att dras med problemen lite längre än de andra. Vi avslutade dagen vid Laguna Colorada där vi fick se tusentals flamingos. Tusentals! Vi övernattade i ett enkelt rum, utan värme, sisådär 4300 meter över havet. Japp, det var kallt, men vi var väl förberedda så vi fixade natten utan problem. Altitudsjukan höll i sig, huvudet bultade och minsta lilla ansträngning fick en att låta som en precis sprungit marathon. Men nu hade vi i vart fall nått vår högsta punkt. Tack gud!