Påsk i Antigua

Glad påsk på er alla där hemma!! Hoppas ni haft en solig och härlig vårhelg med vänner och familj, och äter massor av god mat. Lite avundsjuk här borta. Även om vi inte direkt lider av att resa runt här, så börjar man efter 4 månader på vift sakna vissa saker därhemma. Det är väl ett gott tecken ändå.
Här firas påsken väldigt annorlunda. Här är de flesta katolskt kristna och religionen är väldigt mycket större här än vad den är hemma. Påskhelgen har vi firat i staden Antigua, Guatemala, och här firas det ordentligt.
Vi har sett flertal parader, där det bärs speciella klädnader och där det bärs runt på gigantiska jesusfigurer och dylikt. Vi var ute och tittade mest på fredagen och lördagen, då bars det enbart svarta kläder och figurerna föreställde en död Jesus. Ganska dystert, och paraderna var nästan lite läskiga med alla människor som, helt tysta, vandrade med allvarliga ansikten och med en orkester som definitivt inte spelade några glada melodier.
Lite varierande hur strikta människorna var såklart. Såg likaväl barn som sprang runt med godis och festisar i händerna och lekte i parken. Trots att stämningen kanske inte var på supertopp då minnet av Jesus död var det som firades, är det alltid fint när familjer samlas. Vi missade söndagen då vi reste vidare den dagen, men är säker på att stämningen var desto bättre när Jesus återuppstått.
I Antigua lades också många "mattor" runt om på gatorna. De använde färgat sågspån och skapade olika blomstermönster, så himla himla fint!

Antigua

Efter en lång resa i minivan anlände vi till Antigua sent onsdag kväll. Vi reste tillsammans med en australiensk tjej, Sophie, som vi träffade när vi reste mellan Nicaragua och Honduras. Hon skulle möta upp sin kusin och de två hade tillsammans hyrt en lägenhet i Antigua, och med två sängar lediga bestämde jag och Anna för att flytta in där också! Som klippt! Vid ankomst var vi ganska trötta så efter att ha tagit en öl och fått träffa hennes kusin Andy kröp vi till sängs.
På torsdagen strosade vi runt i stan (som är otrooooooooligt fin. Så fin) och på marknad och fyndade varsina helvita outfits på second hand inför kvällens festligheter. Vi skulle nämligen på en fest på ett hostel där alla var klädda i vitt och där det kastades färg på varandra. Haha. Så vita höll vi oss inte speciellt länge. Jag var lite opepp innan på grund av magont men det gick över, och det blev en jättekul kväll. Jag och Anna blev löjligt glada för varenda raggaetonlåt som kom på, vi känner till dom ganska bra vid det här laget, haha. Vidare gick vi till klubb där vi måste sett lagom ofräscha ut med färg i hela håret, ansiktet och på kläderna. Inget vi brydde oss om just vid det tillfället.
Dagen därpå blev vi kvar inne på rummet ganska länge, men tog oss tillslut ut på lite mer sightseeing. Åt streetfood, inte den bästa men helt OK, och gick sen till en jättemysig vinbar. Så himla längesen vi drack vin, så det smakade så så bra. Vi hamnade på ett delat bord med ett mexikanskt par och blev sittande där med dom ganska länge. Hur trevligt som helst. Vidare gick vi till en annan matmarknad där vi hittade massa gott. Bra avslut på dagen!

Utila

The crew
Här bodde vi!
Seriösa tjejer under ytan
Puss!

Hola Honduras! Efter en fin tid i Nicaragua (som vi gillar mucho) var det dags att resa vidare. Nästa stopp var Honduras och ön Utila. Utila är en populär location för dykning och det var precis vad vi planerat att göra. Vi checkade in på ett av öns många dykarcenter, Underwater Vision, och började redan dagen därpå vår dykarkurs. Eftersom vi inte dykt innan var det Open Water-kursen, den enklaste, vi skulle göra men bara den innebar att få gå ner på 18 meters djup. Ballt!
Vi var en grupp med enbart tjejer, 10 stycken, tillsammans med två supergoa instruktörer, en israel och en uruguayan. Kursen tog fyra dagar att genomföra och innehöll en del filmtittande, övningar i grunt vatten och till sist ett par stycken djupare dyk vid olika rev. Hela upplevelsen var fantastisk! Vi såg en sköldpadda som simmade jättenära inpå gruppen och en hel del andra coola fiskar.
Efter ett utav dyken hade vår kapten fått ett samtal om att det hade spottats delfiner en bit bort, så då åkte vi dit och fick hoppa i havet och snorkla med dom. Också hur ballt som helst. De var inte alls rädda utan kom riktigt nära inpå och simmade liksom varv runt oss, lekte med oss. Räknade till 12 utav dem men det var garanterat fler än så. Detta var inget jag hade förväntat mig av dagen när jag satte ihop min dykarutrustning på morgonen, så lite extra kul såklart.
Förutom ett poppis ställe för dykning är Utila en riktigt partyö. Inte världens bästa kombo, men så är det. Hade några kul kvällar ute också, men det var definitivt dykningen som var höjdpunkten. Min förkylning var så gott som borta, men sista dagen vi dök var det kallt och grått och förkylningen var boom! tillbaka igen. På eftermiddagen samma dag kom det in en riktig storm och färjorna ställdes in. Lyckligtvis gick dom som vanligt igen från och med onsdagen, vilket var dagen vi skulle resa vidare. Flyt!

León och Las Peñitas

Och så for vi vidare igen!
León var nästa destination. En annan stad i Nicaragua. Här bodde vi på ett litet, ganska enkelt hotell. Mest för att jag inte ville bo i dorm med min hosta. Vi tog det väldigt lugnt i León också. Jag behövde bli frisk fort då vi på nästa stopp skulle göra en dykarkurs, och att dyka med förkylning skulle inte vara någon vidare bra idé. Låg i hammock, läste bok, vi gick på marknad och åt den bästa streetmaten vi haft hittils på resan. Man kunde få flera olika typer av grillat kött och till det serverades det pinto gallo, en mix av ris och bönor som är supertraditionell här i trakterna. Man kunde även få olika typer av sallader, avokado och grillad halloumiliknande ost. Också såklart, alltid, ett tortillabröd. Alltid gigantiska portioner för cirka 40 kronor. Det blev några stycken av dessa kan jag ju säga.
En dag gjorde vi en dagstur till en strand tillsammans med tre svenska tjejer vi träffade i San Juan. Superfint, dock var sanden så varm att man inte kunde gå på den. Nåväl. Det var en kul utflykt i allafall, då man för att komma dit behövde ta båt över ett litet litet sund (så litet att det kändes löjligt att ta båt) och vandra en bit genom en skog. Påvägen tillbaka fick vi skjuts genom skogen av en snäll man med häst och vagn. Och när vi kom till sundet visade det sig att tidvattnet gjort sitt, och att sundet inte var alls litet längre, så då kändes båt definitivt mer rimligt.

Laguna de Apoyo och Granada

Nästa stopp: Laguna de Apoyo. Efter en ganska galen vecka med massa fest och att jag desstom lyckats dra på mig ännu en förkylning (suck) var det fantastiskt skönt att anlända till Laguna de Apoyo. Lagunen är i faktum en vulkansjö, det vill säga en vattenfylld vulkankrater. Lite coolt. Inte för att man fick känslan av att man var i en vulkan direkt, sjön var stor och såg ut som en helt vanlig sjö. Men vi trivdes, hostelet var väldigt lugnt och stilla, precis vad vi behövde. Vi åkte dit tillsammans med en fransk kille, Max, och ytterligare en svensk tjej, Johanna, som båda bodde på samma hostel som oss i SJDS.
Första dagen bara låg vi på stranden hela eftermiddagen, såå naaajss. Dagen därpå tog jag, Anna och Johanna chicken bus in till Masaya där vi besökte en GIGANTISK marknad. På riktigt, största jag sett. Dock säljer alla samma grejer, exakt samma, haha, så värt. Vidare tog vi bussen in till Granada, en av de större städerna här i Nica. Strosade runt en stund och tog sedan taxi hem. Tredje och sista dagen slappade vi åter igen på playan. På eftermiddagen kramade vi Johanna hejdå och åkte in till Granada där jag och Anna stannade en natt för dagen därpå resa vidare.
Vi hamnade på ett supernice litet hostel i Granada där vi lyckades få ett privatrum som var billigare en sängarna i dorm. Score. På kvällen hölls det gratis salsalektion vilket jag inte var sen att haka på, höhö. Jag hamnade i par med dansläraren som var riktigt duktig och som fick mig att se ut som en bra dansare, haha lol. Efteråt satt jag vid poolkanten (japp, vi hade till och med pool) med ett gäng tjejer och bara pratade och bytte restips. Man möter så otroligt många när man reser från hostel till hostel och det är alltid lika kul att träffa nya människor, även om det bara är för en kväll som denna gång. Mys mys.

San Juan del Sur

Nu har jag varit lite off här igen, woopsie doopsie. Men nu kommer en ordentlig update!
Dessa bilder är från San Juan del Sur i Nicaragua. Här hängde vi ganska länge, drygt en vecka. Mest för att invänta Sunday Funday som äger rum varje söndag (vi kom dit på en måndag). Sunday Funday är en stor dagsfest, vi drack öl redan vid frukost och fortsatte sedan hela dagen, kvällen och natten. Rättså tufft får man väl säga, men väldigt kul. Sunday Funday är en poolrunda med tre stopp. Stopp 1 var på ett hostel nere i stan där vi dansade i någon timma eller två innan vi tog jeep till stopp nummer 2 som var på vårt hostel och vi avslutade kvällen på en klubb nere i stan. Dagen därpå var varenda kotte på hostelet lagom slitna, haha, såg rättså kul ut. På tisdagen kramade vi hejdå till de allra flesta i vårt stora goa hostelgäng som åkte vidare. Söderut dessutom, tillskillnad från oss som reser norrut. De flesta verkar resa söderut vilket är lite tråkigt, för det är kul att resa tillsammans eller mötas upp igen. Men såklart finns det dem som kör samma rutt som oss också. Vi chillade ytterligare en dag och blev upphämtade av taxi onsdag morgon för att fara vidare. Next stop ->

Panama till Costa Rica till Nicaragua

Dagen efter jag senast bloggade anlände äääntligen Anna till Bocas. Hennes ryggsäck följde nämligen inte med henne hela vägen till Panama, så därför blev hon fast i huvudstaden för att invänta den i några dagar. Nåväl, hon lyxade till det och bodde på hotell och jag trivdes bra i Bocas så det gjorde inte så mycket. Jag vinkade hejdå till mitt franska crew och hade ytterligare några soliga dagar i Bocas med Anna innan vi begav oss vidare till Costa Rica.
Vår visit i Costa Rica blev ganska kort på grund av att det är ganska dyrt att leva och resa där. Inte dyrare än vad saker och ting är hemma, men lite mer än vad vår backpackingbudget tillåter. Dessutom kände vi att Nicaragua (betydligt billigare) kommer vara minst lika vackert, så varför inte leva loppan där istället? Så i Costa Rica besökte vi egentligen bara en by som heter Puerto Viejo. Där bodde vi på ett supercoolt hostel som hade sovsalar med hammocks och en massa tält. Vi sov i tält! Inte superbekvämt men ganska mysigt. I Puerto Viejo hängde vi på stranden och festade lite med hostelpals och sedan åkte vi till San José. En natt i huvudstaden och sedan vidare till Nicaragua och San Juan del Sur där vi nu är.
Resan hit var inget vidare. En busstrejk ledde till att vi tog en taxi som vi (antagligen) betalade sjukt mycket mer pengar än vad vi egentligen skulle ha betalat (taxichaufförerna är inte att lita på!!), sedan en lång och ganska obekväm busstur och en väldigt komplicerad gränskorsning in till Nicaragua. Pjuh.
Men, tillslut kom vi fram! Checkade in på ett hostel som heter Naked Tiger som ligger strax utanför San Juan. Uppe på en kulle med fantastisk utsikt över staden och havet. Här har vi nu stannat i 6 dagar. Har mest slappat vid poolen och jobbat på brännan, ännu mer strandhäng och ganska många öl. Hårt liv. Haha. Hyrde en surfbräda häromdagen också vilket var kul, men sååå svårt. Men övning ger färdighet hoppas jag!
Imorgon vankas Sunday Funday, en heldag med poolparty. Superpepp!