Magnetic Island

Efter en sjukt lång men ändå helt OK bussresa var vi framme i Townsville. Här stannade vi inte heller, utan tog färjan direkt över till Magnetic Island och sedan en lokalbuss till YHA Bungalow Bay Koala Village där vi skulle bo. 24h tog resan allt som allt, så snacka om att vi var lyckliga när vi satt på stranden med varsin burgare till denna solnedgången när vi kommit fram. Vi gick direkt till receptionen och lade till en extra natt till vår vistelse.
Första dagen hängde vi med en spansk kille och tillsammans hyrde vi snorkelutrustning och gick en vandringsled och beach-hoppade mellan tre olika stränder. Visibilityn var lite varierande och aldrig helt på topp men en del cool fisk och koraller fick vi se i alla fall.
Dag 2 anlände Isabella och då hyrde vi en Topless Barbie Car. Mahah. Detta var ett superbra och enkelt sätt att få se mer av ön, istället för att anpassa sig efter lokalbussarna. Det första vi gjorde var dock att åka till matbutiken. Den låg nämligen en bit bort från oss och convenience-butiken vid vårt hostel tog 5 dollar för en burk bönor. Inte rimligt alls.Efter mathandlingen åkte vi till Picnic Bay där vi tog en liten stroll ut på piren där och tittade en stund på dem som fiskade där. Därefter var frukostsugna så vi åkte till Horseshoe Bay och satte oss på ett fik för en frukost ute. Är det något de kan här i Australien är det frukostar - mashed avo and poached eggs on toast - går hem varje gång!
Vi tog även ett dopp och solade en stund vid Horseshoe Bay och sedan åkte vi vidare till Geoffrey Bay. Här skulle det visst finnas massvis av wallabies men inte en enda syntes till. Vi insåg ganska snabbt att det troligtvis var större chans att se dom när solen inte var riktigt så stark, så vi bestämde oss för att åka tillbaka senare.
Istället blev det en skön nap på stranden i Alma Bay och sedan en lunch hemma på vårt hostel. Därefter gjorde vi ett nytt försök och då hade vi bättre tur! Såg flera stycken små wallabies och dom var inte rädda för att komma fram och smaka på russinen vi tagit med oss.
Som avslut på dagen gjorde vi Forts Walk, en promenadled upp till en utsiktsplats där vi såg solnedgången. Lite moln förstörde själva solnedgången, men ljuset var otroligt fint så vi knäppte en hel del bilder. På vägen spottade vi 4 stycken små koalor som sov sött uppe i eucalyptusträden. På vägen tillbaka, när solen gått ner, kunde vi se hur dom började vaknade till liv och sakta men säkert började röra sig lite. SÅ söta.
Isabella åkte vidare dagen efter, medan jag och Amanda hade ytterligare en stranddag innan vi också packade våra ryggsäckar igen. Tack för oss Maggie <3